Hoe sta jij in verbinding met jouw klanten?
Weten wat jou onderscheidend maakt, is geen overbodige luxe in een markt, waarin sprake is van een haast oneindig gevarieerd aanbod van producten, diensten, merken en aanbieders. Hoe ontdek je…
Deze zomervakantie ging ook onze caravan helaas niet de grens over. We kwamen zelfs niet verder dan hemelsbreed 250 meter verderop. Inderdaad. Wij stonden in ‘Hintergarten’ op camping Uniek.
We hebben het geluk dat mijn ouders beschikken over een riant stuk grond. Achter hun huis ligt een groentetuin met een mooi groen grasveld ernaast. Een prachtig veldje voor onze pop-up camping. Ik voel me echt een bofkont eerste klas. Er was zelfs voldoende plek voor de tentjes van onze kinderen én ons zwembad! Bovendien grensde onze camping aan de polder, dus we hadden een panoramisch uitzicht. Toen ik op een avond even stond te genieten van de stilte om mij heen zag ik de schaapjes bij elkaar kruipen om te gaan rusten voor de nacht. En verderop in het weiland wipte nog een haas voorbij. Puur genieten! Als je tenminste van rust en natuur houdt zoals ik. Voor mij was dit uniek. Bij mijn ouders kamperen op een prachtige plek. Ik was verkocht! Het zijn van die kleine geluksmomentjes, maar je moet ze wel zien om het ook zo te voelen!
“Wanneer is jouw klant verkocht?”
Opvallen in de menigte. Weet jij wat jou(w) (business) uniek maakt? Of worstel je nog steeds met die vraag? Als je jouw unieke waarde kent, dan heb je een goede voedingsbodem om je te onderscheiden. En dat is hard nodig in een markt, waarin sprake is van een haast oneindig gevarieerd aanbod van producten, diensten, merken en aanbieders. Via internet tovert jouw klant met gemak en razendsnel een lijst met aanbieders tevoorschijn. Bovendien is diezelfde klant kritisch, en ziet hij vaak weinig verschil in het aanbod van al die aanbieders. Het vraagt van een ondernemer veel inspanning en creativiteit om nieuwe klanten binnen te halen, en het is steeds lastiger om klanten binnen te hóuden.
Waar jeukt het bij jou? Ontdekken wat jou uniek maakt, begint bij de basis. Toen je begon met jouw business had je vast een reden waarom je dat wilde doen? Misschien omdat je je irriteerde aan iets? Misschien omdat je iets miste? Misschien omdat je dacht dat jij het zelf echt veel beter kon? En waarom ben jij dan beter, leuker, lekkerder, doeltreffender, betrouwbaarder, zorgvuldiger, flexibeler, goedkoper, duurzamer, etc.? Goed om over na te denken! Want op die plek liggen jouw unieke eigenschappen verborgen. Unieke waardes die toekomstige klanten ervan kunnen overtuigen om bij jou te kopen!
Wees geen eenheidsworst! Als ik de Zondagskrant open sla, dan valt mijn oog altijd op de pagina met aanbieders van Uitvaartzorg. Die pagina staat er steevast in. Ik weet ook niet waarom. Misschien ligt het aantal sterfgevallen hoger in het weekend, en is het daarom interessant om in de Zondagskrant te adverteren? Of wellicht wordt die keuze gemaakt, omdat het gewoon goedkoper is dan het weekblad? Hoe dan ook, die pagina is een prachtig voorbeeld van de grote eenheidsworst. Alle aanbieders van Uitvaartzorg zeggen namelijk allemaal hetzelfde. Geen enkel idee waarom de ene Uitvaartverzorger beter bij mij zou passen dan de ander. Er wordt totaal geen gebruik gemaakt van onderscheidend vermogen. Alles lijkt op elkaar en niemand maakt zichzelf uniek. Zonde, want daardoor verlies je kostbare kansen op klanten.
“Wat is jouw verborgen parel?”
Ga ontdekken wat jou uniek maakt. Vind de punten waarop jij je positief kunt onderscheiden van je concurrenten. Met jouw sterke eigenschappen en kernwaarden kun je jouw toekomstige klanten overtuigen om voor jou te kiezen. Het helpt je om klanten aan te trekken, om focus aan te brengen en betere keuzes te maken. Als je weet wat jouw sterke kant is, wat jou uniek maakt, opent dat de weg naar een succesvolle business. En weet, dat het antwoord dichterbij ligt dan je denkt. Je moet het alleen wel zien. Er is er namelijk maar één van jou! Toch?
Ik ben Linda, eigenaar van LinBusiness, en ik help zelfstandig ondernemers om WOEST AANTREKKELIJK te worden voor hun klanten! Nieuwsgierig wat ik voor jou kan betekenen? Stuur een persoonlijk bericht of e-mail contact@linbusiness.nl. Ik geef je graag enkele waardevolle tips tijdens een gratis & vrijblijvend gesprek.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!