LinBusiness - Linda Bood-de Jong

Hoe sta jij in verbinding met jouw klanten?

Welk cijfer geef jij jezelf als het gaat om in contact staan met je klant? Door het Corona virus ligt de Nederlandse economie op z’n gat. Ondernemers voelen zich verlamd. Niets is meer …

Welk cijfer geef jij jezelf als het gaat om in contact staan met je klant? Door het Corona virus ligt de Nederlandse economie op zn gat. Ondernemers voelen zich verlamd. Niets is meer zoals het was. Alle zekerheden zijn weg. Maar hoe haal jij uit deze crisis iets positiefs? Door te denken in oplossingen en kansen is wellicht makkelijker gezegd dan gedaan. Maar elke tegenslag daagt je uit om verder uit je comfort zone te stappen. 

Stilte betekent niet altijd dat je niets te zeggen hebt

Om mij heen zie ik ondernemers gedwongen hun business voor onbepaalde tijd te sluiten. Schoonheidsspecialisten, kappers, sportscholen, yoga centra, tandartsen, orthodontisten, restaurants. Bedrijven die voor de Corona crisis dagelijks veel contact hadden met klanten. Ondernemers die hun klanten kennen, vaak bij naam, en weten hoe zij hem of haar het beste kunnen helpen. En nu is daar opeens stilte. Doodse stilte.

Sorry, de verbinding is verbroken

Hoe zorgt diezelfde ondernemer er nu voor dat hij in contact blijft met zijn klanten? Precies daar wringt de schoen. Want offline hebben ondernemers hun klantcontact best goed voor elkaar. Maar nu het fysieke contact is verdwenen, moeten ondernemers overschakelen naar andere vormen van contact om in verbinding te staan met hun klanten. En nu wordt lelijk zichtbaar dat veel ondernemers veel te weinig geïnvesteerd hebben in online klantcontact.

Door vrijwel elk bedrijf wordt bij het eerste contact gevraagd naar je e-mailadres. Of je nu online een afspraak maakt bij de schoonheidsspecialiste, je inschrijft bij de sportschool of een tafel reserveert bij een restaurant. Overal wordt je verplicht om je e-mailadres af te geven. Maar heel weinig ondernemers gebruiken dat waardevolle e-mailadres om te communiceren met hun klanten. Om in verbinding te komen, te staan en te blijven met hun klanten.

Een voorbeeld is de fitness school waar ik wekelijks sport. Deze crisis is een uitgelezen moment om te laten zien dat je er nu ook voor je sportende klanten bent. Vraag hen waar ze nu behoefte aan hebben. Maak een thuisprogramma op maat om in conditie te blijven. Organiseer online fitnesslessen. Laat hen meedenken in creatieve oplossingen voor sporten op afstand. Wees creatief en kijk naar al die inspirerende voorbeelden om je heen. En bovenal, blijf in contact met je klanten. Helaas heb ik van mijn fitness school niets gehoord sinds zij de tent gedwongen moesten sluiten door de Corona crisis. Geen enkele e-mail of telefoontje. Het enige wat is wel zie, is dat mijn lidmaatschapsgeld gewoon wordt afgeschreven van mijn rekening. En dat geeft mij juist geen blij gevoel. 

Wát een gemiste kans. Het hoeft echt niet groot te zijn om je te onderscheiden, om top of mind te blijven, om een goed gevoel te creëren bij je klanten. Maar doe vooral niet niks.

Waarde creëren

Mijn boodschap voor ondernemers is, doe iets waardevols voor je klanten. Juist nu. Zorg dat je er voor hen bent. Zorg dat je je onderscheid en dat je top of mind bent en blijft. Je klanten zijn je goud, en dat lag en ligt nog steeds voor je voeten. Maar je moet wel de moeite nemen om door je knieën te zakken om het op te pakken, en er iets waardevols mee doen. Onderzoek nieuwe mogelijkheden om in contact te komen en te blijven met je klanten. Niet communiceren met je klanten is hetzelfde als vluchten. En voel je weerstand, ga dat niet uit de weg. Het is de tegenwind die een vlieger doet stijgen!

Welke stappen ga jij nu zetten? Ik ben heel benieuwd! Laat het hieronder weten in de reacties.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

twintig − zeven =