Wie ben ik?
Linda Bood-de Jong coacht gedreven ondernemers om WOEST aantrekkelijk te worden voor klanten. Zij gelooft, dat de kracht van groei ligt in een sterke en onderscheidende basis. ‘Ondernemen vanuit MERK kracht’ noemt zij dat. Linda werkt vanuit haar kernwaarden vrijheid, puurheid en verbinding. Doen waar je blij van wordt en waar je energie van krijgt. Open en eerlijk in het leven staan. Oog hebben voor details, groot en klein. Daadwerkelijk het verschil maken op een ogenschijnlijk kleine manier. Mensen blij maken vanuit een oprechte intentie. En andere ondernemers vooruit helpen door het delen van kennis, inspiratie en kracht. Linda is expert op het gebied van direct marketing en klantbeleving en founder van LinBusiness. Hieronder lees je haar verhaal…
Mijn droom achterna
Jarenlang keek ik met bewondering naar elke succesvolle ondernemer, die ik voorbij zag komen. Vaak dacht ik, dat wil ik ook. Als het hem of haar lukt om een eigen bedrijf te runnen, waarom zou ik het dan niet kunnen? Toch heeft het nog jaren geduurd, voordat ik de stap durfde te maken. Die stap in het diepe. Al mijn zekerheden loslaten om mijn droom achterna te gaan.
Vaak heb ik mij daarna afgevraagd waarom ik die stap niet eerder heb gezet? Ik ontdekte, dat alles terug te herleiden is naar angst. Angst voor onzekerheid. Angst voor het onbekende. Wat als het mij niet lukt? Wat als de wereld niet op mij zit te wachten? Kan ik het eigenlijk wel? Ben ik wel goed genoeg? Onderscheidend? Waardevol? En dus waren mijn goede baan, mijn dynamische werkomgeving, mijn waardevolle collega’s en inspirerende zakenpartners steeds weer een goede reden om de angst te laten regeren.
Inmiddels weet ik dat angst een hele slechte raadgever is. Angst heeft mij te lang in zijn greep gehouden. Het is tijd om mijn vleugels uit te slaan. Om te gaan doen waar mijn hart ligt. Ondernemers helpen om hun business tot een daverend succes te maken. Hen leren op een slimme manier marketing te bedrijven. Om altijd de klant op 1 te zetten. Hoe je puur en authentiek blijft. Om niet vanuit hoop te werken, maar vanuit concrete cijfers, die richting en houvast geven.
Pas op de plaats
Toen ik de stap naar zelfstandig ondernemerschap wilde maken, stortte mijn wereld plotseling in. Diagnose Borstkanker zorgde ervoor dat ik mijn plannen moest parkeren. Mijn hele wereld draaide om één ding, en dat was genezen. Na een half jaar ziekenhuis in en uit, was ik klaar met de behandeling en pakte ik de draad weer voorzichtig op.
Mijn verlangen naar een eigen bedrijf was groter dan ooit, maar eerst moest ik mijn lichaam tijd geven om te herstellen. Niet alleen mijn lijf was door een rollercoaster gegaan, ook mijn geest had een flinke shake gehad. In deze periode heb ik echt ontdekt wat mindset voor je kan betekenen. Dat stress – wat vaak voortkomt uit angst – desastreus voor je lichaam is. En dat concrete doelen je helpen om dromen waar te maken. Dat niets onmogelijk is. En dat jouw wereld zo groot is als jouw eigen verbeeldingskracht.
Valse start?
Nee, zeker niet. Kanker heeft ervoor gezorgd dat ik steviger in mijn schoenen sta. Dat ik meer zelfvertrouwen heb, en dat ik veel beter kan relativeren. Dat zijn eigenschappen, die je als ondernemer goed kunt gebruiken. Bovendien zorgde mijn ziekteproces er ook voor dat ik ‘terug naar de tekentafel’ ging. Opnieuw voelen, luisteren, reflecteren op wat ik echt leuk vind. Waar mijn licht van gaat branden.
Marketeer pur sang
Inmiddels zeg ik overtuigend dat er marketingbloed door mijn aderen stroomt. Direct marketing is mij met de paplepel ingegoten. Bij mijn eerste werkgevers draaide alles om cijfers, en wisten we tot op de decimalen achter de komma uit te rekenen hoeveel een klant ons kostte én vooral ook opleverde. Zo werd marketing een razend interessant spel. Door de jaren heen ben ik bovendien gefascineerd geraakt door bedrijven – klein of groot – die het voor hun klanten echt leuk maken om bij hen te kopen. Bedrijven die vaak met iets kleins een wezenlijk verschil kunnen maken. Bedrijven die je raken op het juiste moment. Het is een soort verslaving geworden en ik kan ook niet meer met ‘normale’ ogen in een winkel staan.
LinBusiness Methode
Wil je succesvol zijn, dan moet je ervoor zorgen dat je uitgangspunten goed zijn. Zoals een kapitein ervoor zorgt dat zijn schip in topconditie is, de motor probleemloos draait, zijn bemanning precies weet wat ze moet doen en de bestemming helder is. Zo zorg je ervoor dat je met een solide basis uitvaart. En ben je in staat om je schip op koers te houden, ook in zwaar weer of gedurende andere uitdagingen die je onderweg tegenkomt.
Jouw business is jouw schip en vraagt net zo hard om een solide basis. Een fundament waarop je je bedrijf laat groeien. Met de juiste uitgangspunten, zodat je richting jouw bestemming koerst en focus houdt op hetgeen je vooruit brengt. In mijn GROEI programma’s draait alles om het aanleggen van een krachtig fundament, van waaruit een merk kan groeien en WOEST aantrekkelijk wordt voor klanten. Daarvoor moet je vijf pijlers goed in orde hebben:
1. heldere merkWaarden;
2. Onderscheidend vermogen;
3. sterke merkEssentie;
4. duidelijke Strategie en
5. Tactiek om die strategie succesvol uit te voeren.
Dit zijn de kernpunten van mijn “WOEST methode” waarin ik jou met enthousiasme en betrokkenheid leer hoe jij een onuitwisbare indruk achter laat bij je klanten en je business laat groeien.
Nog wat inside information over Linda?
- Boogschutter en altijd op zoek naar vrijheid en avontuur.
“An archer cannot hit the bullseye if he doesn’t know where the target is!” - Mijn handschrift is (volgens ex-collega’s) als een ‘klein typemachientje’, zo netjes en klein. Volgens een handschrift analyse ben ik een actieve, energieke vrouw, die positief in het leven staat en goed georganiseerd is. Klopt 🙂
- Hoewel ik redelijk introvert van aard ben, beschik ik over een natuurlijk enthousiasme, waarmee ik anderen weet te motiveren en inspireren. Met mijn heldere, krachtige stem (ik ben jarenlang lady speaker bij de handbal geweest) weet ik mijn publiek te raken.
- Mijn ‘miracle morning’ begint met yoga en meditatie. Dagelijks beoefen in ‘de vijf Tibetanen’ en spreek ik mijn dankbaarheid voor het leven uit.
- Mijn mantra: “Geef mij kalmte om te aanvaarden, dat wat ik niet kan veranderen. Geef mij moed om te veranderen, dat wat ik wél kan veranderen. Geef mij wijsheid om het verschil tussen die twee te kunnen zien.”